Ik wil toch maar eens een discussie aanzwengelen over de toekomst van de boekenbranch. Als ik de berichten
van afgelopen paar jaar een beetje laat bezinken, lijkt het erop dat uitgeverijen en boekwinkels richting de afgrond kruipen, kleine nichespelers wellicht uitgezonderd. het lijkt er soms op dat
het een aflopende zaak wordt met het papieren boek. Overstappen op e-books? Geen uitgever die daar op zit te wachten, want dat zal niet voldoende winstgevend kunnen zijn om een uitgeverij op te
kunnen laten draaien. Sterker nog: iemand met een beetje ervaring kan zelf een e-book maken en aan de man brengen. Uitgeverijen en winkels zijn dan overbodig. Ik denk dat het niet zo'n vaart zal
lopen. Veel mensen, waaronder ik zelf, willen graag een boek 'ruiken' en 'voelen'. Toch is er wel reden voor zorg.
Ik heb persoonlijk mijn zorgen over de stilstand in innovatie in de boekenbranch, al moet ik er direct bij zeggen dat ik er veel te weinig verstand van heb. Ik
ben slechts een consument en schrijver, maar ik heb wel mijn ogen open.
Volgens mij moet de boekenbranch heel anders gaan denken en een heel ander verdienmodel genereren.
Ik wil jullie een idee voorleggen. Een idee waar de boekhandel, drukkerijen en bibliotheken niet blij van worden, maar wat wel een frisse wind zou kunnen laten
waaien in de impasse van de huidige tijd.
Zet een abonnementsvorm op volgens het systeem van Bliyoo (abonnementsvorm van Bruna op boeken en tijdschriften). Laat consumenten een abonnement nemen voor het
lezen van e-boeken en tijdschriften. Dit zou kunnen werken als het breed gedragen wordt door alle Christelijke uitgeverijen, eventueel onder leiding van de BCB. Mischien zelfs wel in combinatie
met dagbladen. Boekhandels zouden mee kunnen participeren door bijvoorbeeld nevenproducten aan te bieden zoals e-readers. Er zouden verschillende abonnementsvormen kunnen worden aangeboden voor
bijvoorbeeld kinderboeken, romans, tijdschriften, theologie, etc.
Op deze manier doorbreek je veel verstoringen op de markt zoals dumpacties in winkels. Een andere grote kans is dat er dan nooit meer iets is uitverkocht en ook
oude geschriften en oude uitgaven kunnen dan blijvend aandacht krijgen, wat goed is voor iedereen. Ik denk dat dit veel meer geld oplevert dan de huidige verkoop van nieuwe boeken. Een oplage van
2000 stuks is tegenwoordig al hoog en bij veel andere boeken is dat zelfs minder. Daar kan de schoorsteen van een uitgeverij niet van roken, lijkt mij?
Ik zal ongetwijfeld veel details over het hoofd zien, maar ik wil alleen maar een discussie op gang helpen. Ik wil ook zeker niet de boekhandel, uitgeverijen en
drukkerijen benadelen, maar ik denk dat het hoog tijd wordt voor innovatie in de boekenbranch. De muziekbranch begint het schoorvoetend, maar wel effectief, op te pakken en Spotify is daar een
goed voorbeeld van met miljoenen betalende klanten. Ook FamilyStream is een prima initiatief binnen de Christelijke muziek. Nu de boekenbranch nog…..
Ze zouden dit soort innovaties niet als een risico, maar als een kans moeten zien.
Reactie schrijven