Recensies over 'Prooi'

Recensie van NBD Biblion:

Ex-commando Andrew Smith is overgeplaatst naar het Canadese dorpje Waterton bij de grens met de Verenigde Staten. Daar wordt hij niet alleen geconfronteerd met een wonderlijk natuurverschijnsel, maar ook met geheimzinnige verdwijningen. De toestand verslechtert en het wordt duidelijk dat de mensen in Waterton geen hulp van buitenaf kunnen verwachten. Andrew Smith staat er alleen voor, maar niet helemaal want in Waterton werkt ook Susan Vanderbilt, die baanbrekend wetenschappelijk werk bij een bacteriologisch onderzoek verricht. Er is ook een geheimzinnige spion in het dorp, van wie de loyaliteit ambivalent is. Geleidelijk aan wordt duidelijk dat achter de verdwijningen in Waterton een duistere zaak verborgen ligt, die instanties ten koste van alles geheim willen houden, zelfs al kost dit mensenlevens. Debuut van een Nederlandse militair die naar Bosnië uitgezonden is geweest. De actiescènes zijn zeer authentiek beschreven. Het verhaal zit vol onverwachte wendingen tot het eind toe. De schrijfstijl is eenvoudig en het protestants-christelijke karakter treedt niet sterk naar voren.

Recensent: Prof. Dr. K.A.D. Smelik

Recensie geplaatst in Reformatorisch Dagblad:

Afgescheurde ledematen, bloeddorstige monsters en een immense vulkaanuitbarsting: dat zijn de elementen waarmee ex-commando Andrew Smith geconfronteerd wordt. En hij niet alleen, de hele bevolking van Waterton in Canada leeft in angst. Onschuldige burgers vallen ten prooi aan uiterst merkwaardige dieren en op Andrew rust de taak om dit te stoppen. Als blijkt dat de dieren genetisch gemanipuleerd zijn, ontstaan er levensgevaarlijke situaties. Lukt het Andrew om het kwade brein hierachter de ontmaskeren, tot in de hoogste regionen? In de Maand van het Spannende Boek is ‘Prooi’, geschreven door de Nederlandse auteur Jacques van de Baan, een waardevolle aanwinst. De thriller pakt vanaf het eerste hoofdstuk en blijft tot het einde toe boeien. De spanningsboog is knap opgebouwd en goed uitgewerkt. Het verhaal heeft een hoog thrillergehalte: veel spanning, koelbloedige moordpartijen en bloederige scènes, die het onderschrift van de titel willen illustreren: “Als mensen de controle over hun creaties verliezen, zijn de gevolgen niet te overzien.” Sommige gedeelten zijn wel erg luguber en getuigen van de nodige verbeeldingskracht. Van de Baan heeft niet alleen zijn eigen ervaringen als soldaat in Bosnië in het verhaal verwerkt, ook laat hij zien dat hij gedegen onderzoek heeft gedaan naar genetische manipulatie en de ethische aspecten ervan. Van de Baan is een fantasierijke auteur die realiteit en fictie samenvoegt tot een sterk debuut met een duidelijke boodschap, in verantwoord taalgebruik. ‘Prooi’ is een Nederlandse thriller van formaat en maakt nieuwsgierig naar het tweede boek van Van de Baan

Recensent: Anne-Minke Hakvoort

Recensie IZB-Ark

Natuurlijke en onnatuurlijke verschijnselen

In Prooi, de debuutroman van Jacques van de Baan, lezen we over de gevolgen van genetische manipulatie. Andrew Smith, ex-commando, gaat in zijn nieuwe functie als politieman in het Canadese Waterton op onderzoek naar mysterieuze gebeurtenissen die in het dorpje gebeuren. Zijn zoektocht, die hij samen met onderzoeker Susan Vanderbilt uitvoert, leidt tot schokkende gebeurtenissen. Prooi is een thriller waarbij je van begin tot het einde nieuwsgierig bent wat nu de gekke verschijnselen in Waterton veroorzaken.  Het wordt duidelijk dat van de Baan in Prooi gebruik maakt van zijn eigen ervaringen als soldaat in Bosnie waardoor vecht- en moordpartijen tot in detail en met veel verbeeldingskracht beschreven worden.

Naast de spanning in het verhaal stelt van de Baan ethische vragen over genetische manipulatie.  Deze combinatie zorgt ervoor dat de roman van het begin tot het einde blijft bloeien.  Prooi laat zien dat we de naam Jacques van de Baan komende jaren nog vaker zullen tegenkomen; het maakt nieuwsgierig naar het tweede boek!

W. Meerveld

Juli 2012

Een kleine greep uit de vele reacties van lezers:
"Goedenavond, ik wil u graag complimenteren met uw geweldige boek. De manier waarop u pijnpunten in het leven weet te combineren met spanning en een liefdeslijn is verbluffend. Ga vooral door met schrijven. Uw boeken zijn niet alleen fantastisch om te lezen maar ook bron van informatie en een spiegel voor de geest."

"Jacques van de Baan heeft met dit debuut echt hoog gescoord! Als je eenmaal begint met 'Prooi' is het moeilijk om nog te stoppen. Direct grijpt de spanning je bij de keel. Het begin lijkt zo alledaags, maar al snel voel je een enorm geladen sfeer. Alsof je het zelf meemaakt.
Is dit boek alleen 'maar' spannend? Nee. Al lezend krijg je ook een duidelijke boodschap mee, die knap verweven is in het verhaal. Niet zo'n opgelegd sausje dus. En dan te bedenken dat dit het eerste boek is van Van de Baan. Het kan bijna niet anders, of zo'n natuurtalent is al weer bezig met het volgende boek. Hopelijk laat dat niet te lang op zich wachten!"

"Deze schrijver heeft het in mijn ogen voor elkaar gekregen om in één keer een geweldige hit te scoren met dit boek. Een thriller die zijn weerga niet kent. Ongelofelijk spannend en erg meeslepend. Geschreven met kennis van zaken. Goede research gedaan waar het ging om ethisch gevoelige onderwerpen. Als je bent begonnen met lezen leg je het boek niet meer weg voordat je het uitgelezen hebt!"

"Fantastisch boek, met vaart geschreven. Het verhaal 'pakt' je vanaf de eerste bladzijde. Auteur heeft kennis van zaken (militair en geografisch). De diverse verhaallijnen die in het boek verwerkt zijn worden goed uitgewerkt. Christelijke element is natuurlijk aanwezig zonder dat het opgelegd is. Het ethische vraagstuk wat het boek gaandeweg opwerpt mag ons best aan het denken zetten... Aanrader!"